EEN KERKHOF VOOR LEENFIETSEN

Duizenden Chinese stadsbewoners maken regelmatig gebruik van een leenfiets. Voorheen was fietsen voor de onderklasse, die vooruit ploeterde op krakende Forever-fietsen. Het aantal Chinezen dat op de fiets naar het werk gaat is gedaald van 63 procent in 1980 naar minder dan twaalf procent. Maar de fiets maakt zijn comeback. In de altijd verstopte straten is de fiets een stuk sneller dan de auto, bovendien een stuk goedkoper, milieuvriendelijker en gezond.

In de straten van Beijing en Shanghai wemelt het nu van de gele (Ofo), blauwe (Bluegogo) en oranje (Mobike) fietsen. Volgens de oprichter van Ofo rijden er in heel China zo’n 250.000 van zijn fietsen rond en maken drie miljoen mensen er gebruik van. Mobike zegt in Shanghai meer dan honderdduizend fietsen te hebben rondrijden. In veel Chinese steden kan men leenfietsen bij honderden verschillende stations lenen. Het eerste uur kan men er gratis gebruik van maken, daarna moeten ze worden ingeleverd of moet er betaald worden.

In de hele wereld worden natuurlijk huurfietsen aangeboden, maar China loopt voorop met de technologie die de aanbieders gebruiken.  Met je telefoon scan je de code op het slot waarmee je jezelf afmeldt en de fiets op slot zet. En, je hoeft de fiets niet terug te brengen naar een verzamelpunt, maar kunt ’m laten staan waar je wilt. En dat is nu net het hele grote probleem.

Want wat je hier op de foto’s ziet zijn kerkhoven voor leenfietsen. Want veel fietsen worden dus niet ingeleverd. Chinezen zetten uit tijdgebrek of laksheid de fietsen overal en nergens neer in de stad. Er is niet genoeg mankracht om de fietsen op te halen en terug naar de stations te brengen, dus heeft worden ze tijdelijk opgeslagen. Dat resulteert in vaak gigantische leenfietsenkerkhoven met duizenden fietsen.

Er is nog geen oplossing. Waarschijnlijk worden de fietsen vernietigd. Tot dan levert de megastalling in ieder geval wel mooie plaatjes op.

-- Lees meer --