GAIA MOTHER TREE

Van 30 juni tot 29 juli 2018 toonde de Fondation Beyeler in het hoofdstation van Zürich een installatie van de Braziliaanse kunstenaar Ernesto Neto.

Het monumentale werk met de titel GaiaMotherTree was een sculptuur gemaakt van felgekleurde handgeknoopte katoenen stroken. Het geheel leek op een hoge boom die zich uitstrekte tot aan het plafond van de stationshal, die twintig meter hoog is. Het kunstwerk fungeerde als een ontmoetingsplaats en een plek voor interactie en meditatie. Een gevarieerd programma van evenementen voor volwassenen en kinderen, met muziek, workshops, rondleidingen en lezingen, vond in en rond het kunstwerk plaats.

Ernest Neto

Ernesto Neto is een van de belangrijkste hedendaagse kunstenaars uit Zuid Amerika. Spiritualiteit, humanisme en ecologie behoren tot zijn belangrijkste thema’s.

Zijn moderne werk wordt gekenmerkt door het gebruik van ongebruikelijke materialen en technieken. Zijn sculpturen en installaties zijn vaak voorzien van biomorfe vormen en organische materialen. Transparantie en sensualiteit spelen daarbij een grote rol. Kijkers kunnen de werken aanraken,  er doorheen lopen of ze in beweging zetten. In sommige gevallen doen ze ook een beroep op de reukzin. De bezoeker wordt uitgenodigd zich te concentreren op zijn of haar eigen perceptie en interactie met het werk en zijn omgeving.

In de afgelopen jaren heeft Neto zijn aandacht gericht op een nieuwe reeks werken. Deze realiseert hij vaak in samenwerking met de Huni Kuin. Dit is een inheemse gemeenschap die leeft in het Amazonegebied vlak bij de Braziliaanse grens met Peru. De cultuur en gebruiken van de Huni Kuin, hun kennis en ambachtelijke vaardigheden, hun esthetische gevoel, hun waarden, hun kijk op de wereld, en hun spirituele verbinding met de natuur, hebben Neto’s kunstopvatting getransformeerd en worden een integraal onderdeel van zijn artistieke werk.

GaiaMotherTree is volledig met de hand gemaakt. Stroken katoen werden gekleurd en vervolgens samengeknoopt met een vingerhaakmethode. Zo vormde zich een ​​gigantische transparante structuur. Het bovenste deel van het werk, gevormd als de kroon van een boom, bedekte het plafond van de stationshal. Aan de voet van de boom was een grote ruimte waar bezoekers konden blijven hangen en rusten op stoelen die in een cirkel waren opgesteld. Druppelvormige elementen die aan de takken hingen, waren gevuld met aromatische kruiden en gedroogde bladeren.

-- Lees meer --