PORTO.

In 2014 heeft Eduardo Aires White Studio het nieuwe logo en de nieuwe identiteit ontworpen van de Portugese stad Porto. En na vijf jaar is het nog steeds een fris en actueel ontwerp.

Voor Eduardo Aires was het vrij snel duidelijk dat zij iets moesten ontwerpen dat recht zou doen aan de grote verscheidenheid van Porto. De nieuwe identiteit van Porto moest dan ook veel meer zijn dan een enkel icoon. Het moest meer zijn dan één enkel beeld.

verhalen

Voor Eduardo Aires White Studio kon de stad niet alleen worden samengevat in de plek van Porto aan de rivier de Taag. Of in een paar iconische gebouwen, zoals  Torre dos Clérigos, Casa da Música, Ribeira, Fundação Serralves. Het moest ook gaan om de ongelooflijke gastronomie, het onmiskenbare accent van het noorden van Portugal, de Port-wijn, de São João-feesten, het oude en het hedendaagse en al het andere dat Porto uniek maakt.

Eduardo Aires White Studio vond de inspiratie voor de nieuwe identiteit in de blauwe tegels en tegeltableaus verspreid over de hele stad. Deze blauwe tegels worden al eeuwenlang gebruikt om verhalen te vertellen. Deze blauwe tegels tonen de geschiedenis van Porto.

pictogrammen

Geïnspireerd door de verhalen in de tegels ontwikkelde Eduardo Aires White Studio meer dan zeventig geometrische iconen die de stad en haar mensen vertegenwoordigen. De pictogrammen zijn ontworpen op basis van een raster dat ze met elkaar kan verbinden. Zo instaat een doorlopend netwerk dat lijkt op de eeuwenoude tegeltableaus.

Deze pictogrammen vormen samen een visueel symbool dat de stad Porto vertegenwoordigt en verbeeldt. Ieder pictogram kan alleen staan. Een verzameling van verschillende pictogrammen kan worden gebruikt om de eindeloze complexiteit van de stad te laten zien. De pictogrammen kunnen ook verhalen vertellen, het landschap tonen, passies vertalen. Het aantal picogrammen groeit nog steeds.

verveelt nog steeds niet

De foto’s laten zien hoe de pictogrammen, gecombineerd met het woord Porto., worden gebruikt. De video geeft een beeld van het ontstaan van de pictogrammen.

De nieuwe identiteit van Porto is een goed voorbeeld van hoe iets dat hoort bij de genen van een stad, een moderne vertaling krijgt.
En het laat zien dat zo een beeld ontstaat dat ook na een aantal jaren niet verveelt.

 

Alle beelden zijn van Eduardo Aires White Studio

-- Lees meer --

Kijk hier naar de video die een beeld geeft van het idee achter de pictogrammen.