SHIBUI HOUSE

Het Shibui House van Red Architecture is een gezinswoning met vier slaapkamers en een heel bijzondere schuur. Alle buitengevels zijn, op verschillende manieren, helemaal met hout betimmerd. Het huis is tegelijkertijd opvallend en ingetogen. Bij de bouw ervan is uitgegaan van de principes van het Japanse woord Shibui.

Het Japanse woord Shibui betekent ‘de esthetiek van bestudeerde terughoudendheid’. Het is de kunst om te weten wanneer een ontwerp moet worden gestopt om eenvoud te bereiken die in evenwicht is met complexiteit, zonder ingewikkeld of gekunsteld te worden.

Red Architecture

Tane Cox van Red Architecture kreeg de opdracht om een ​​woning te ontwerpen voor een locatie bij de stad Hamilton op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland.  Het is een rustige, serene plek met daarop een aantal grote volwassen bomen.

“Toen we het huis ontwierpen, zagen we dat de bomen een deel van de zon die het huis binnenkwam, blokkeerden, maar in plaats van ze om te hakken en het terrein open te maken, besloten we ze te behouden. We werkten het ontwerp rond de bomen en zorgden voor extra licht door dakramen te installeren en lichtbeukvensters boven de eetkamer om de ochtendzon vanuit het oosten naar binnen te halen.”

Het moest een verfijnd en modern familiehuis worden met voldoende ruimte. Maar niet overweldigend of opvallend. Het moest passen in de omgeving. De ideeën van Shibui zijn bij het ontwerpen leidend geweest: complex en terughoudend. Het Shibui House mist dan ook iedere versiering en opsmuk. Het is een krachtig en minimalistisch gebouw.

Het hoofdvolume bevat de woonruimtes, een gang (die ook als galerieruimte dient) en een carport. Tane Cox omschrijft het als volgt:

“Een van mijn favoriete elementen van het ontwerp is de gang, die meer op een galerij lijkt omdat je de binnendeuren niet ziet omdat ze in de muren zijn ingebouwd en eruitzien als openingen. Door het hele huis hebben we een mix van schuif- en draaideuren gebruikt, die heel goed hebben samengewerkt met wat we probeerden te bereiken.”

groot maar niet overweldigend

Hoewel het een groot huis is, met vier slaapkamers en twee en een halve badkamer, voelt het niet als zodanig.

“We hebben geprobeerd ervoor te zorgen dat de schaal en het volume van het huis ruim genoeg maken om je comfortabel te voelen, zonder erin te verdwalen of te overdreven flamboyant te voelen.”

interieur

Ook het interieur is zonder poespas of opsmuk. De keuken is lang en opvallend eenvoudig, met in het zicht alleen lage kasten. Hoge elementen zoals de koelkast zijn verborgen achter een hoek. Centraal staat een groot kookeiland mat daarachter de ontbijtbar met, uit het zicht, een rij krukken onder het eiland.
Aan de keuken grenst de woon- en eetkamer. Deze grenst weer aan één kant aan de binnentuin. Aan de andere kant van deze binnentuin ligt een verzonken zit-/tv-kamer met ingebouwde betonnen banken die uitkijken op de veranda aan de voorkant.

In een aansluitende half vrijstaande aanbouw bevinden zich drie slaapkamers voor de kinderen. Zij hebben daar ook een aparte speelruimte en een eigen badkamer.

Los van de woning staat de schuur. Het is een gesloten vorm met een asymmetrische gevel. Dak en gevel gaan in elkaar over doordat zij beide bekleed zijn met cederhouten dakspanen. Het staat er als een massief, maar toch ‘zacht’ blok.

 

De foto’ s zijn gemaakt door Larnie Nicolson & Jonny Davis

 

-- Lees meer --