over smaak valt niet te twisten (of toch wel?)

Hoe komt het dat je iets mooi of juist lelijk vindt? Is het de kleur of het materiaal? Spreekt de stijl je aan? Heb je een voorkeur voor chique of strak? Waarom zijn sommige Pinterest plaatjes toch zo populair?

Wij hebben een methodiek ontwikkeld waarmee we projecten en producten op negen kenmerken beoordelen en waarderen. Die negen kenmerken vertegenwoordigen elk een gebied op drie verschillende lagen:  zintuiglijk, esthetisch en functioneel. Ook het denken en voelen, hoofd en hart spelen een rol in de beoordeling.
Onze waardering verwerken we in een grafiek.  Aan de hand daarvan krijgt een project of product een ster-waarde van één tot vijf sterren.

Het is ónze mening en waardering die wij aan een project of product toekennen op basis van deze negen kenmerken. Een geheel objectieve beoordeling is niet mogelijk. Of zoals de Duitse filosoof Immanuel Kant het in de 18de eeuw al omschreef: “Een esthetisch oordeel bezit altijd een subjectieve algemeenheid”.

Wij waarderen een project op basis van de volgende negen kenmerken:

*  structuur * kleur * verhouding * 

* vorm * materiaal * detail *

*tijdloosheid * vorm & functie * duurzaamheid
.

 

 

 

Een kanttekening moeten we wel maken. We kunnen niet alle projecten bezoeken en ervaren. Dus waarderen we de projecten en producten ook op de beschikbare informatie en foto’s. Dat betekent dat de fysieke beleving van een gebouw, ruimte, product – hoe deze in werkelijkheid aanvoelt, ruikt of klinkt  – niet altijd meegenomen is. Wat we in de beelden ervaren is:

‘bezieling maakt mooi’

 

De projecten en objecten die wij op deze manier hebben gewaardeerd zijn te herkennen aan de * achter hun naam.

Wil je meer weten over onze methodiek en hoe wij een project of product waarderen, neem dan contact met ons op.